Az Első Föld, az Alsó Föld és a Másik Föld
Ha rendszerezzük az eddigi értelmezést, akkor ez egy koherens kozmológiai keretrendszerhez vezet el bennünket, amelyben a Föld a történelem színpada, de nem az egyetlen dimenzió. Nézzük meg, mi az, ami a legvalószínűbb!
Az Első Föld.
Ez a mi világunk, a Föld univerzumában az első teremtett világ. Egyfajta próbatér az emberiség számára, ahol a szabad akarat és a döntések határozzák meg a sorsot. A Teremtés Könyve (1Mózes 1:1)
leírása „Kezdetben teremté Isten az eget és a földet” egyértelműen az Első Föld megteremtésére utal. Ez az a valóság, ahol Morrigan próféciája a végső időkről és a hanyatló társadalmi értékekről (nyár virágok nélkül, hamis ítéletek, árulás) valósággá válhat, ha az emberiség nem tér meg a helyes útra.
Morrigan, a háború és a sors kelta istennője, a Tuatha Dé Danann tagja, egy olyan látomást fest le, amelyben a világ - mondhatjuk - a feje tetejére áll, és a természet rendje felbomlik. Ez a prófécia, bár a kelta mitológiából származik, univerzális érvényű, és emlékeztet minket arra, hogy a tetteinknek következményei vannak, és a harmónia megbomlása katasztrófához vezethet. Egy részlet Morrigan próféciájából:
"Én nem látok egy világot, amely kedves lesz nekem, nyár virágok nélkül, szarvasmarha tej nélkül, nők szemérmetlenség nélkül, férfiak bátorság nélkül, hódítások király nélkül, erdők makk, nélkül tenger termés nélkül, hamis ítéletek öregek részéről, hamis precedensek jogászok részéről, minden ember áruló, minden fiú fosztogató…”
Ez a prófécia a végső időkről szól, és sok ponton rezonál a mai világunkkal. A természet pusztulása, a társadalmi értékek hanyatlása, a családi kapcsolatok megromlása és az általános zűrzavar mind, mind olyan témák, amelyek elég komoly aggodalomra adhatnak okot.
A prófécia leírja a természet rendjének felbomlását és a társadalmi értékek hanyatlását. Ez a kép a Lebor Gabála Érenn-ben leírtakhoz hasonlóan, egy korábbi, harmonikus állapot elvesztését sugallja. A Tuatha Dé Danann visszavonulása Tir Na nÓg-ba párhuzamba állítható ezzel a pusztulással, mintha a mennyei rend felbomlása tükröződne a földi világban.
A prófécia a családon belüli árulást és a természetellenes kapcsolatokat említi. Ezeknek a szent kötelékeknek a felbomlása a kelta társadalomban is súlyos erkölcsi válságot jelentett volna. És természetesen megfigyelhető ez ma is. Itt és most.
A prófécia a végső időkről szól, ami sok kultúrában a ciklusok lezárulását és egy új kezdetet jelenti. A kelta mitológiában a ciklusok fontosak, és a Tuatha Dé Danann visszavonulása is egy ilyen ciklusváltás része. Morrigan próféciája, bár katasztrófát fest le, valójában egy figyelmeztetés is lehet, amely a spirituális ébredésre és a harmónia helyreállítására szólít fel.
A prófécia sötét képet fest a jövőről. A fény, amely a Lebor Gabála Érenn-ben és Lisa Gerrard dalában a mennyei birodalomra, az isteni tudásra utal, itt hiányzik. Ez a hiány a spirituális sötétség metaforája lehet, amelyben az emberiség elvesztette a kapcsolatát a forrással.
És még egy gondolat a paradoxonokról, amelyek a Lebor Gabála Érenn
történeteinek középkori szelidítésére utalnak és amely logikátlanságok értelmezése, feloldása elvezethet minket ahhoz, hogy felfedjük a mítosz valódi üzenetét. Mondhatnám úgy is, hogy ezen ellentmodások észrevétele, illetve ezeknek a megértése, kibogozása vezethet el az igazsághoz!
Tehát, a következő érdekesség: Ahogy említettem, Morrigan - többek között - a háború és a sors kelta istennője volt. A Tuatha Dé tagja. Milyen érdekes, hogy a háború istennőjével az oldalukon a Tuatha Dé el tud veszíteni akár egy csatát is! Ez önmagában is olyan figyelemreméltó, hogy megéri elgondolkodni rajt! Nos, az előzőekben leírtak alapján nem is olyan nehéz megoldani ezt a rejtélyt! A Tuatha Dé, Isten elit angyalseregének elsődleges feladata valószínűleg a Fomoriak és a Fir Bolg legyőzése, elűzése volt. Ezt sikeresen végre is hajtották. Nem volt szükségük további győzelmekre. Hiszen a megbízatásuk teljesítése a valódi győzelem nekik: meg kell tisztítani, meg kell őrizni Érennt, majd megfelelő próbatételek után átadni az arra érdemes embereknek. És ezután visszatérhetnek - ahogy vissza is tértek - Tir Na nÓgba!
A Másik Föld.
Ez az Úr által ígért Másik Föld, a klasszikus mennyország. Tir Na nÓg, az örök ifjúság és bőség földje, a Tuatha Dé Danann, azaz Isten Népének, Isten elit angyalseregének az otthona mellet helyezkedhet el. Az Égi Tartományok univerzumának része, egy magasabb rezgésű, mennyei sík. Ez az a cél, ahová a lelkek törekednek a spirituális fejlődés során. A
Jelenések Könyvének (Jel. 21:1)
leírása "Új eget és új földet láttam, mert az első ég és az első föld elmúlt" egyértelműen rezonál a Másik Föld ígéretével, ami a megváltott, tökéletesített létezés helye.
Az Alsó Föld (Pokol).
Ha van egy Első Föld és egy Másik Föld, akkor a rendszer koherenciájához illeszkedik egy harmadik dimenzió is. Ez az Alsó Föld, amit gyakran Pokolnak nevezünk. Ez a sötétség, a káosz, a rossz döntések következményeinek birodalma, amely éles kontrasztot teremt a Másik Föld ígéretével.
Lukács evangéliuma (Luk. 16:19-31)
a gazdag emberről és Lázárról szóló példabeszéde egyértelműen utal a pokolra, mint a szenvedés és a vágyakozás helyére, amely az Első Földön hozott döntések következménye.
Lisa Gerrard, „Now We Are Free”
Az eddigiek fényében Lisa Gerrard „Now We Are Free” című dala egy rendkívül mély, spirituális üzenetet hordoz. Hangja, amely az ősi nyelvek rejtélyességét idézi, egyfajta angyali visszhang lehet. Esetleg gondolhatunk arra is, hogy ő is egy angyal? Emlékezet nélkül, de belső hívással közvetíti ezt a reményt. A dal a szabadság üzenetét közvetíti. A földi korlátoktól, a sötétségtől és a hibás döntések következményeitől való felszabadulásról szól, ami a Másik Föld felé vezető utat mutathatja meg. A dalnak nem nagyon létezett hivatalos vagy széles körben elfogadott értelmezése, de remélem, ez a mostani feltárja a mélyebb rétegeit.
A béke (shalom), az Isten (Shaddai) és az arany/fény (Flavum) visszatérő motívumok, amelyek a reményt, a spiritualitást és a tisztaságot hangsúlyozzák. Ugyanakkor vannak sötétebb, homályosabb részek is („Nom de leesh”, „Alas sharum du koos”, „Ma-lun des”), amelyek valószínűleg a nehézségekre, a küzdelmekre vagy a világ ellentmondásaira utalnak.
Az „Dwondi” szóval a szöveg mintha a belső erőre és az autentikus létezésre térne át. A ritmikus „La la da pa da le na da na” részek valószínűleg a transzállapot elérését vagy a közösségi éneklést segítik elő.
Ez csak egy lehetséges fordítás, ami nem tudja visszaadni a dal hangulatát. De ha meghallgatjuk, már tudjuk, hogy mit akar üzenni.
Ez a fordítás, vagyis inkább értelmezés a szavak esetleges szótöveinek, kezdetének figyelembevételével készült, hiszen tudnunk kell, ez nem egy mai nyelv. Lisa Gerrard saját bevallása szerint 12 éves kora óta kommunikál az angyalokkal ezen a nyelven.
Az Arany Fény Keresése
Béke velünk! Lényünkben a Mindenhatóval vagyunk összekapcsolva, egyek vagyunk. Aranyfény, az élet esszenciája.
A név köteléke, vagy a név elengedése... Az, ami néven neveztetik, egy belőlünk...
Az aranyló, új fényben, mi vagyunk, és létezünk. Mi igazak vagyunk, és szárnyalunk.
Elmegy az, ami elveszett, de mi vagyunk, és mi leszünk. Nehéz sors, de a lét maga... Nincs napunk a halálra vagy a rossz sorsra.
Én teremtek újat, az én napom az új, ragyogó.
Béke velünk! Lényünkben a Mindenhatóval vagyunk összekapcsolva, egyek vagyunk. Aranyfény, aranyfény!
Az én dicsőségem ragyogó, aranyfényű. A szeretet teste létezik.
Nem, nem tudjuk, vagy nem akarjuk... A név tisztasága, mint a liliom. Az, ami néven neveztetik, egy belőlünk...
Az aranyló fényben... Mutasd meg a nevet, azt, ami néven neveztetik. Ez a melankólia, vagy a halál...
Belső erő, a valódi energia. Belső erő, a valódi energia!
Ó, fájdalom, osztozunk a térben/átokban, ahogy választunk. Szent menedék, gyere haza!
A ritmikus részek („La la da pa da le na da na”, „Ve va da pa da le na la dumda”) egyfajta mantra- vagy énekszerű jelleget kölcsönöznek a szövegnek, erősítve a spirituális, meditatív hangulatot.
Végső soron a szöveg egyfajta megvilágosodáshoz vezető útról beszél, ahol a „Szent menedék” elérése, a „hazatérés” jelenti a belső béke és a spirituális teljesség megtalálását. Ez túlmutat a nyelvi és kulturális határokon.
A szöveg mintha egyfajta himnusz lenne a szabadsághoz, amely talán a múlt korlátaitól való elszakadást, a spirituális felébredést és egy új, tiszta létezési mód megtalálását ünnepli.
A dal kántáló részében, különösen a „Un mala pech a nay” sor fonetikájában („Un vhálá dee zsháve”), egy meglepő hasonlóságra figyelhetünk fel: erősen emlékeztet a „déjà vu” kifejezésre. Ez a francia kifejezés, melynek jelentése „már láttam” vagy „már átéltem”, egy olyan érzést ír le, mintha egy adott helyzetet korábban már megtapasztaltunk volna. Ez a hasonlóság nem lehet puszta véletlen.
A „déjà vu” érzése tökéletesen rezonál a feltárt koncepcióval: az Első Földön harcoló lelkek, az „emlékezet nélküli angyalok” mélyén egy elfeledett tudás rejlik. Mintha a dal maga is egy ilyen déjà vu lenne, ami az emberiség kollektív tudatában rezonál, felébresztve egy ősi emléket a már átélt küzdelmekről. A kántálás így nem pusztán gyönyörű hangzás, hanem egy lélektani „már láttam” élményt is közvetít, ami erőt adhat a jelen harcaihoz. Hiszen a lelkünk mélyén emlékszünk a célra: a Másik Föld felé vezető útra és a végső szabadságra.
Tovább kutatva, egy újabb, fonetikai kapcsolat lelhető fel. „Dee zshale” vagy „ree zshale” hangzás meglepő módon asszociációkat ébreszthet a Jeruzsálem szóval. Ez az ősi város, mely a béke és az isteni jelenlét jelképe, és a keresztény hagyományban gyakran az "Új Jeruzsálem" formájában a mennyei város, azaz Másik Föld szinonimájaként jelenik meg. Ha Lisa Gerrard hangja valóban egy angyali nyelven szól, akkor nem kizárt, hogy ezen a tudatalatti szinten egy ilyen kulcsfontosságú, egyetemes spirituális helyre, a végső békére és hazatérésre utal. Ez még tovább mélyítheti a dal üzenetét
Végül a „déj shí” hangzás tökéletesen asszociál a kelta mitológia Sí vagy Sídhe fogalmával. A Sídhe azokat a misztikus földalatti lakhelyeket jelöli, ahová a Tuatha Dé Danann visszavonult, és amelyet a Másik Föld univerzuma egyik világának, Tir Na nÓgnak tekintünk.
Ez a fonetikai egyezés rendkívüli jelentőséggel bír. A „déj shí” lehet maga a Tuatha Dé Danann hangja a Másik Földről vagy Tir Na nÓgból, egy hívás az emlékezet nélküli angyalok számára, hogy emlékezzenek eredetükre és végső céljukra. Ez az üzenet megerősíti a „déjà vu” érzését, de már konkrétan a spirituális otthonra és az oda vezető útra fókuszál. Lisa Gerrard ezen a ponton válhat egyenesen a Sídhe közvetítőjévé. Így jelezve a lelkeknek, hogy van hová hazatérniük, és van egy isteni terv, amely az ő útjukat is irányítja.
És újra egy történelmi adalék. Ezt az üzenetet hordozzák magukban azok a hősök is, akik a legkritikusabb pillanatokban tűntek fel az ír történelemben. Ilyen volt például Kevin Barry, akit 18 évesen az Ír Függetlenségi Háború idején brit katonák fogtak el. Hosszas kínzások után felakasztották, de a bajtársai neveit sosem árulta el, csak „Nem!”-mel válaszolt. Vagy Dinny Lacey, az Ír Függetlenségi Háború és a Polgárháború hőse, aki a polgárháborúban rendkívüli túlerővel szemben tartotta magát, majd a kitöréskor egy bajtársát segítette a menekülésben egy falon át, saját élete árán.
Dinny Lacey, az ír függetlenségi háború legendás hőse. A Harmadik Tipperary Brigád weboldalán a következőképpen emlékeznek rá:
„Azok közül a fiatalemberek közül, akik a század második évtizedében az ír szabadságot mindenek fölé helyezték, Dinny Lacey mindig is az élvonalban lesz.
Erős keresztény hitű ember volt, aki soha nem kért önkéntes társától olyat, amire ő maga ne lett volna hajlandó. Bírálói mindig elfogadták mély őszinteségét, kivételes bátorságát, feddhetetlenségét, és bár szigorú fegyelmező volt, soha senki nem kérdőjelezte meg a mércéjét abban, hogy a barátnak és az ellenségnek egyaránt megadja a tisztességes játék és az igazságosság esélyét.
Katonai vezetőként teljes tiszteletet kivívott repülő oszlopa részéről. Soha nem kereste a reflektorfényt, és a kevésbé ismert szerepeket részesítette előnyben. Pozitív modorával és meggyőződésével hadosztálya a legfegyelmezettebb harcoló egység volt az Ír Köztársasági Hadseregben. Halála a tragikus polgárháborúban mindkét fél katonáit sokkolta, és ráébresztette egy ilyen konfliktus ostobaságára és tragédiájára.”
Az ő emberfeletti kitartásuk és önfeláldozásuk, valamint az, hogy mindenek felett hittek Írország (az ősi Érenn, a földi éden) szabadságában, arra utal, hogy ők is emlékezet nélküli angyalok lehettek, akik egy magasabb, isteni tervet szolgáltak.
Vagyis úgy tűnik, hogy a Tuatha De Danann terve nem ért véget Mag Tuired és a milétosziak után. Visszavonult, de visszatér újra meg újra, mindig olyan alakokban, akik megértik a Tervet, akár tudatosan, akár ösztönösen. És talán épp ezért is működik a mítosz: mert nem csak tanít, hanem aktivál is.
Az ír történelmi hősök döntése nem racionális, hanem transzcendens. Olyan belső törvény vezeti, amely kívül esik az emberi félelmeken, és túlmutat az egyéni élet értékén. Mintha az mondanák: „A Terv nagyobb, mint az életem.” Ők azok a hősök, akikről a Lebor Gabála Érenn üzenete szól: „Ők visszatérnek, a föld védelmezőiként.”
Tir Na nÓg hősei nem mindig harcosként térnek vissza – néha csak egy tanuló, egy zenész, egy orvostanhallgató, egy író vagy költő képében. És ezek alapján a történelem nem a véletlenek sora, hanem szent narratíva, amelyben a próbatételek kijelölik a szereplőket. És minden tett - a csatamezőn vagy a kínzókamrában, vagy csak egy mosoly a kellő időben - valójában az Éghez való hűség próbája.
Így hát eljött, vagy lehet, hogy mindig is itt volt a névtelen angyalok kora. Az ilyen hősök, mint Kevin Barry is, azok az újkori névtelen angyalok, akikről nem szólnak az írások, elfelejtik nevüket, de a Terv fényét hordozzák - csendben, megalkuvás nélkül.
Vagy Dinny Lacey. Az ő Írországa nem csupán egy sziget. Az ő Írországa a Földön lehetséges Éden. Az a föld, amelyről a Tuatha De Danann is elindult, és amelyhez visszatérnek - újabb és újabb időkben, más-más alakban. Az Első Föld, ahol az égi és a földi erők még egymás árnyékában és fényében mozognak.
És itt a fal, mint misztikus határ. A fal motívuma erős mítoszi szimbólum. Az egyik oldal a harc, a másik a menekülés, a megmenekülés. Dinny Lacey már átsegítette társát a falon, de ő maga még itt volt, ezen az oldalon. És eltalálta a golyó.
Ez nem csak fizikai tér, ez átjáró. Mint a Sidhe kapui, mint Tir Na nÓg bejárata. Dinny Lacey küldetése véget ért, eljött a visszatérés ideje. A szabadság nem eszme számukra, hanem belső törvény. A halál nem vereség, hanem visszatérés a Fénybe. A földi harc nem bosszú, nem gyűlölet, hanem megbízatás.
És természetesen Tom Barry, akit Lugh történetében láthattunk. A visszatérő hős archetípusa. Valamint minden olyan hős (akár részt vett az Ír Szabadságharcban, akár nem), akinek nem említettem meg a nevét. Megragadom az alkalmat és bocsánatot kérek tőlük! Az egész Első Föld hálás lehet mindannyiuknak!
És itt van még a liliom szimbolikája. A liliom a tisztaságot és az isteni üzenetet szimbolizálja, ami szorosan kapcsolódik Gábriel arkangyal szerepéhez, hiszen ő a hírnök, aki az isteni üzeneteket közvetíti. „A név tisztasága, mint a liliom”: Ez a mondat különösen erősíti a kapcsolatot. Gábriel neve (jelentése: „Isten embere” vagy „Isten erőssége”) maga is a tisztaságra és az isteni hatalomra utal.
A szöveg misztikus és lírai jellege miatt a liliom említése erős szimbolikus utalás lehet Gábrielre, különösen a „tisztaság” és az „aranyfény” kontextusában, ami az isteni ragyogást és jelenlétet sugallja.