Az Első Föld, az Alsó Föld és a Másik Föld
Ha rendszerezzük az eddigi értelmezést, akkor ez egy koherens kozmológiai keretrendszerhez vezet el bennünket, amelyben a Föld a történelem színpada, de nem az egyetlen dimenzió. Nézzük meg, mi az, ami a legvalószínűbb!
Az Első Föld.
Ez a mi világunk, a Föld univerzumában az első teremtett világ. Egyfajta próbatér az emberiség számára, ahol a szabad akarat és a döntések határozzák meg a sorsot. A Teremtés Könyve (1Mózes 1:1) leírása „Kezdetben teremté Isten az eget és a földet” egyértelműen az Első Föld megteremtésére utal. Ez az a valóság, ahol Morrigan próféciája a végső időkről és a hanyatló társadalmi értékekről (nyár virágok nélkül, hamis ítéletek, árulás) valósággá válhat, ha az emberiség nem tér meg a helyes útra.
Morrigan, a háború és a sors kelta istennője, a Tuatha Dé Danann tagja, egy olyan látomást fest le, amelyben a világ - mondhatjuk - a feje tetejére áll, és a természet rendje felbomlik. Ez a prófécia, bár a kelta mitológiából származik, univerzális érvényű, és emlékeztet minket arra, hogy a tetteinknek következményei vannak, és a harmónia megbomlása katasztrófához vezethet. Egy részlet Morrigan próféciájából:
"Én nem látok egy világot, amely kedves lesz nekem, nyár virágok nélkül, szarvasmarha tej nélkül, nők szemérmetlenség nélkül, férfiak bátorság nélkül, hódítások király nélkül, erdők makk, nélkül tenger termés nélkül, hamis ítéletek öregek részéről, hamis precedensek jogászok részéről, minden ember áruló, minden fiú fosztogató…”
Ez a prófécia a végső időkről szól, és sok ponton rezonál a mai világunkkal. A természet pusztulása, a társadalmi értékek hanyatlása, a családi kapcsolatok megromlása és az általános zűrzavar mind, mind olyan témák, amelyek elég komoly aggodalomra adhatnak okot.
A prófécia leírja a természet rendjének felbomlását és a társadalmi értékek hanyatlását. Ez a kép a Lebor Gabála Érenn-ben leírtakhoz hasonlóan, egy korábbi, harmonikus állapot elvesztését sugallja. A Tuatha Dé Danann visszavonulása Tir Na nÓg-ba párhuzamba állítható ezzel a pusztulással, mintha a mennyei rend felbomlása tükröződne a földi világban.
A prófécia a családon belüli árulást és a természetellenes kapcsolatokat említi. Ezeknek a szent kötelékeknek a felbomlása a kelta társadalomban is súlyos erkölcsi válságot jelentett volna. És természetesen megfigyelhető ez ma is. Itt és most.
A prófécia a végső időkről szól, ami sok kultúrában a ciklusok lezárulását és egy új kezdetet jelenti. A kelta mitológiában a ciklusok fontosak, és a Tuatha Dé Danann visszavonulása is egy ilyen ciklusváltás része. Morrigan próféciája, bár katasztrófát fest le, valójában egy figyelmeztetés is lehet, amely a spirituális ébredésre és a harmónia helyreállítására szólít fel.
A prófécia sötét képet fest a jövőről. A fény, amely a Lebor Gabála Érenn-ben és Lisa Gerrard dalában a mennyei birodalomra, az isteni tudásra utal, itt hiányzik. Ez a hiány a spirituális sötétség metaforája lehet, amelyben az emberiség elvesztette a kapcsolatát a forrással.
És még egy gondolat a paradoxonokról, amelyek a Lebor Gabála Érenn történeteinek középkori szelidítésére utalnak és amely logikátlanságok értelmezése, feloldása elvezethet minket ahhoz, hogy felfedjük a mítosz valódi üzenetét. Mondhatnám úgy is, hogy ezen ellentmodások észrevétele, illetve ezeknek a megértése, kibogozása vezethet el az igazsághoz!
Tehát, azt ígértem, vissza fogunk térni Morrigan-re és a Tuatha Dé elsődleges feladatára. A Tuatha Dé, Isten elit angyalseregének elsődleges feladata valószínűleg a Fomoriak és a Fir Bolg legyőzése, elűzése volt. Ezt sikeresen végre is hajtották. Nem volt szükségük további győzelmekre. Hiszen a megbízatásuk teljesítése a valódi győzelem nekik: meg kell tisztítani, meg kell őrizni Érennt, majd megfelelő próbatételek után átadni az arra érdemes embereknek. És ezután visszatérhetnek - ahogy vissza is tértek - Tir Na nÓgba!
A Másik Föld.
Ez az Úr által ígért Másik Föld, a klasszikus mennyország. Tir Na nÓg, az örök ifjúság és bőség földje, a Tuatha Dé Danann, azaz Isten Népének, Isten elit angyalseregének az otthona mellet helyezkedhet el. Az Égi Tartományok univerzumának része, egy magasabb rezgésű, mennyei sík. Ez az a cél, ahová a lelkek törekednek a spirituális fejlődés során. A Jelenések Könyvének (Jel. 21:1) leírása "Új eget és új földet láttam, mert az első ég és az első föld elmúlt" egyértelműen rezonál a Másik Föld ígéretével, ami a megváltott, tökéletesített létezés helye.
Az Alsó Föld (Pokol).
Ha van egy Első Föld és egy Másik Föld, akkor a rendszer koherenciájához illeszkedik egy harmadik dimenzió is. Ez az Alsó Föld, amit gyakran Pokolnak nevezünk. Ez a sötétség, a káosz, a rossz döntések következményeinek birodalma, amely éles kontrasztot teremt a Másik Föld ígéretével. Lukács evangéliuma (Luk. 16:19-31) a gazdag emberről és Lázárról szóló példabeszéde egyértelműen utal a pokolra, mint a szenvedés és a vágyakozás helyére, amely az Első Földön hozott döntések következménye.
Érenn betelepítése, avagy Az Isteni Terv fejlődő drámája – A szabad akarat és a küldetés metamorfózisa
Mint láttuk, a Lebor Gabála Érenn, Írország hódításainak krónikája, több mint egy egyszerű történelmi vagy mitológiai feljegyzés. Ez valójában egy szent narratíva, melynek látszólagos logikai ellentmondásai kulcsokat rejtenek egy mélyebb, isteni terv megértéséhez. Ezen "sorok között olvasva" tárul fel a Teremtő folyamatos beavatkozása a földi eseményekbe, miközben tiszteletben tartja a teremtett lények – legyen szó emberről vagy angyalról – szabad akaratát. Isten ugyanis nem bábokat teremtett, hanem olyan lényeket, akik döntéseket hozhatnak, és e döntések alakítják, sőt, olykor eltéríthetik az isteni szándékot, szükségessé téve újabb beavatkozásokat.
Sokat beszéltünk a Fir Bolgról, a Fomoriakról, de azt hiszem, nem kaptak még elég lehetőséget arra, hogy megmagyarázzuk, vagy legalábbis próbáljuk értékelni szerepüket, mibenlétüket. Most teszünk egy kísérletet arra, hogy őket egy kicsit más szemszögből is láthassuk, röviden értelmezve tetteiket, tetteik esetleges mozgatórugóit.
Az isteni terv első földi fázisában a Fir Bolg lépett színre. Ők voltak azok az első emberi nép, akik jelentős lélekszámban érkeztek Érennbe, hosszú útjukat megtéve Európa különböző részeiből, majd ismét visszatérve a szigetre. A felszínen történetük egy egyszerű vándorlásról és letelepedésről szól, ám mélyebb értelmezésem szerint a Fir Bolg lehetett az az emberiség által képviselt első csoport, amely megkapta a lehetőséget arra, hogy egy isteni elvekkel összhangban lévő, virágzó társadalmat építsen fel Érenn földjén. Azonban, ahogy az emberiség történelmében oly sokszor megfigyelhető, valami alapvető fontosságút elrontottak. Döntéseik, vagy éppen döntésképtelenségük, kudarcot hozott, és alkalmatlanná váltak a rájuk bízott feladatra. Ez a bukás nem pusztán vereség volt, hanem az emberi gyengeség és a szabad akarat tévútjainak megnyilvánulása, ami előkészítette a terepet egy másfajta, magasabb rendű beavatkozás szükségességéhez. Az ő történetük így egy korai lecke arról, hogy az isteni kegyelem és lehetőség önmagában nem garantálja a sikert, ha az emberi akarat eltér az ideális úttól.
E kudarc után következett az isteni terv következő, ám annál tragikusabb fázisa, a Fomoriak érkezése. A mítoszok őket gyakran félelmetes, torz szörnyekként írják le, a destrukció és a káosz megtestesítőiként. Azonban ha a sorok között olvasunk, egy másfajta kép bontakozik ki. A Fomoriak, feltételezésem szerint, nem pusztán szörnyek voltak, hanem az isteni terv első angyali serege, akiket egy specifikus és kulcsfontosságú feladattal bíztak meg: Érenn földjének megtisztításával és felkészítésével a későbbi, kiválasztott emberiség, a milétosziak számára. Úgy tűnik, hogy kezdetben gondoskodtak is a földről, tisztítva a Fir Bolg utáni örökséget. Gondoskodtak Érennről annyira, hogy már talán magukénak is tekintették. És itt is a szabad akarat kérdése válik meghatározóvá. Isten nem automatákat teremtett; az angyalok is rendelkeznek választási szabadsággal. A Fomoriak, valamilyen ponton a küldetésük során, úgy döntöttek, hogy eltérnek az isteni szándéktól. Ahelyett, hogy átadták volna Érennt a kijelölt örökösöknek, úgy határoztak, hogy maguknak tartják meg, és uralkodnak rajta. Ez a döntés egy kozmikus lázadás volt, egy angyali szintű "bukás", ami alapvetően veszélyeztette az isteni terv egészét. Ez az önző fordulat megmagyarázza, miért váltak végül "destruktív erővé" a későbbi feljegyzésekben: nem a lényük volt eleve rossz, hanem a döntésük tette azzá a cselekedeteiket.
De a Fomoriak vajon miért dönthettek így, mi lehetett az angyali bukás mozgatórugója? Talán a földi hatalom csábítása? Az emberi gyengeség iránti türelmetlenségük vezette őket arra, hogy a rájuk bízott területet a sajátjuknak tekintsék? Ezek a kérdések, de még inkább az ezekre adható válaszok még jobban kiemelik a szabad akarat következményeit az angyali szférában is. Valószínűleg soha nem kapunk erre választ, de az általam felvetett kérdések akár a válaszok is lehetnek.
Ennek a súlyos kudarcnak a korrigálására érkezett meg a Tuatha Dé Danann, akiket az eddigi értelmezésünk szerint "Isten Népe"-ként, vagy még pontosabban, Isten elit angyali seregeként azonosíthatunk. Ők voltak azok, akiknek a feladata volt rendet tenni ott, ahol az első angyali beavatkozás elbukott a szabad akarat tévútja miatt. A Tuatha Dé történetében számos logikai paradoxon található a hagyományos értelmezés szerint, melyek mind az Isteni Terv létezésére és az ő küldetésük célirányosságára utalnak. Miért veszítenek el csatát halandók ellen, ha ők voltak Érenn istenei? A válasz az, hogy vereségük nem vereség volt, hanem a küldetés beteljesítése. Miután a Fomoriakat legyőzték és a káoszt felszámolták, a feladatuk részét képezte az is, hogy Érennt átadják a milétosziaknak, akik az emberi faj kijelölt örökösei voltak.
Talán érdemes lehet röviden elgondolkodni azon is, hogy ez a "káosz" pontosan mit jelenthetett a Fomoriak uralma alatt, ha ők gondoskodtak a földről? Egyetlen logikus választ találhatunk rá: talán a rendetlenség a Terv szempontjából volt káosz, nem feltétlenül az emberi értelemben vett fizikai pusztítás.
Jogos lehet a felvetés, hogy, rendben: a Fir Bolg és a Fomoriak szerepe akár ez is lehetett, de mi a bizonyíték, hogy ténylegesen ezt akarja a mítosz bemutatni? Viszonylag egyszerűen meg tudjuk ezt is válaszolni, de ahhoz nagyon röviden újra át kell néznünk a történéseket a Tuatha Dé érkezésétől. És szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy ebben az értelmezésben sem sérül a Lebor Gabála Érenn belső logikája, sőt, értelmet nyernek azok a részek, amelyek újabb paradoxonokra utalnak. Lássuk tehát a magyarázatot, amely levezeti, miért ez a legvalószínűbb és leglogikusabb magyarázat!
A Tuatha Dé érkezése nem egy szempillantás alatt történt. Pedig akár egy angyali sereg voltak, akár ősi istenek, megjelenhettek volna szinte azonnal. De három napon keresztül tartott leszállásuk Érrenbe. Sötétségbe, felhőkbe, ködbe burkolózva történt meg az esemény. Ez csak azért lehetett így, mert fel akarták hívni a figyelmet magukra, jelezték mindenkinek, hogy itt vagyunk. Ez a mindenkinek persze a Fomoriak lehettek. Ezután következett a harc a Fir Bolg-gal. Érdekes, mert ha a Fomoriak tényleg a káosz szörnyetegei lettek volna, ahogy sok helyen utalnak rájuk, akkor a nagyobb ellenséggel kellet volna kezdeni.
De a Tuatha Dé tartotta magát az eredeti Tervhez, így először a Fir Bolg következett. Nagyon lényeges, hogy ebben a csatában vesztette el Nuada a kezét, így le kellet mondani a vezető szerepéről. Hogy miért lényeges ez? Mert az angyali sereg következő királya egy Fomori lett: Bres. Ismételni tudom magam: akár angyali sereg, akár istenek voltak, hogyan engedhették volna meg, hogy egy szörnyeteg legyen az uralkodójuk? Nézzük meg, mit is írnak Bresről! Brest gyönyörűnek, ugyanakkor ridegnek és barátságtalannak ábrázolják. A dindsenchákból származó Carn Hui Neit című vers azonban Bres „kedves” és „nemes” jellemét dicséri, és a Tuatha Dé Danann „virágának” nevezi. A következő hízelgő leírások találhatók Bresről: kiválóságokkal megáldott, a szerelmi varázslatok mestere, kedves barát, nemes és szerencsés, a gazda dísze, soha nem bánatos arccal, a Tuatha De virága, bátorságtól fűtött, lándzsás király.
Nem hihető, hogy a káosz egyik szörnyetegét ilyen jelzőkkel illették volna. Látnunk kell, hogy a Tuatha Dé virágának is nevezik. Ez arra utalhat, hogy a Fomoriak és a Tuatha Dé tulajdonképpen egy nép. Így már érthetővé válik, miért is lehetett a királyuk. Valószínűleg az elit angyali sereg megadta az első csapatnak, akik tévútra tértek, a lehetőséget, hogy visszatérjenek. Nem akarták, hogy testvéreik elvesszenek, jóindulatuk jeléül, még azt is hagyták, hogy a Fomori Bres legyen a királyuk. Nem kegyetlen harcosok voltak, felkínálták testvéreiknek a visszatérés, a megváltás lehetősőgét. Ez egy morális mélységet ad a Tuatha Dé cselekedeteinek. Szinte minden eddigi magyarázata is lehet. Mi már tudjuk, mi következett. Nem akartak visszatérni a Terv szolgálatába, uralkodni akartak Érenn földjén, és ez egyenesen elvezetett Lugh érkezéséhez, a második Mag Tuared-i csatához, Balor és a Fomori sereg pusztulásához. Akik túlélték, azokat pedig leűzte a Tuatha Dé a tenger és a föld alá, vagyis az Alsó Földre. Ha belegondolunk ez egy töretlen logikai ív, amely a mítosz belső, saját logikája alapján is a lehető legpontosabb értelmes magyarázatát adja a történéseknek.
A Tuatha Dé seregeiben pedig, mint egy elit alakulatban, felvetődik a lehetősége annak is, hogy az általunk ismert arkangyalok – a legmagasabb rendű isteni küldöttek – is szerepet játszhattak, vagy legalábbis felismerhetjük az általunk ismert arkangyalok archetípusait, még ha a kelta mítoszokban nevük nem is maradt fenn explicit módon. Hiszen ők voltak azok, akik rendíthetetlen hűséggel és isteni erővel hajtották végre a Tervet, biztosítva Érenn sorsának beteljesedését. Így a Lebor Gabála Érenn nem csak Írország ősi története, hanem egy mikrokozmosza az univerzális drámának, ahol az isteni akarat, a teremtett lények szabad akarata és a végtelen korrekciós ciklusok formálják a valóságot. Ezáltal a mítoszok, amiket olvasunk, sokkal inkább egy térképhez hasonlítanak, melynek segítségével felfedezhetjük azokat a rejtett igazságokat, amelyek nemcsak Érenn, hanem az egész emberiség sorsát is magyarázzák.
És most, értelmezzük az előzőeket
Vegyük figyelembe, hogy ez teljes mértékben logikus a mitológiai saját rendszerén belül.
A „mitikus logika” nem azonos a történeti logikával. A szövegben azonban a mítosz saját premisszáit vesszük komolyan, ez nem hagyja figyelmen kívül az ellentmondásokat, hanem értelmezést kínál rájuk. Ez az értelmezés elmélyíti a mítosz spirituális és erkölcsi tanulságát.
És ha megnézzük, történelmileg értelmezhető, mint egy spirituális–kulturális modell.
A Fir Bolg, Fomori és Tuatha Dé Danann nemcsak szereplők. Ők akár időbeli fázisokként is felfoghatók. A Fir Bolg az első, emberi kísérlet az isteni rendhez való igazodásra. A Fomoriak az első angyali küldöttek, akik elbuktak – ez megfelel pl. a sumér "Anunnakik" vagy héber "bukott angyalok" mintáinak. A Tuatha Dé a „végrehajtók”, akik visszaállítják az isteni rendet.
Ez a hármas struktúra egyfajta időtlen archetípusos forgatókönyv, amely megfelel pszichológiai (Jung), vallásfilozófiai (Eliade), sőt, civilizációtörténeti (Spengler/Toynbee) mintáknak is.
És mint önálló értelmezés, belsőleg teljesen egyértelmű és következetes. Gondoljunk bele: a szöveg nem próbálja megmagyarázni a mítoszt a modern racionalitás alapján, hanem megérteni akarja a saját szabályrendszerén belül.
Az ilyen megközelítések ma már egyre elfogadottabbak a mitológiakutatás új hullámaiban. Remélem, akik olvassák, ők is úgy fogják gondolni, hogy ez nem puszta spekuláció, hanem egyfajta spirituális mitológiaelmélet, ami önállóan is megállja a helyét — akár irodalmi alkotásként, akár teológiai-folklorisztikai párbeszédindítóként.
Talán eljött az ideje egy összefoglalásnak, bár maga a publikáció még korántsem ért véget
Láthatjuk, hogy amit eddig kibontottam, az nem más, mint egy következetes, többrétegű magyarázat, amely a Lebor Gabála Érenn világában minden látszólagos ellentmondást és paradoxont egyetlen, töretlen logikai ívbe rendez. Ha végigjárjuk ezt az utat, egyértelmű: akár tetszik, akár nem, a mítosz belső logikája szükségszerűen elvezet egy Isteni Tervhez, és az azt végrehajtó, elit angyali seregekhez.
A Fomoriak kettős természete, Bres királysága, a Tuatha Dé „veresége” és az összes többi történés – mind-mind csak úgy értelmezhető, ha elfogadjuk, hogy egy magasabb rendű Terv működik a háttérben. A Fir Bolg, a Fomoriak és a Tuatha Dé Danann nem egyszerű mitológiai figurák, hanem egy kozmikus dráma szereplői, akik az isteni akarat, a szabad akarat és a morális döntések örök játékát játsszák. A történet fordulataiban megjelenik a testvéri esélyadás, a visszautasított megbékélés, a rend helyreállítása, ezek mind egyetlen, belsőleg koherens dramaturgiát követnek.
Ez a mítosz nem csupán öncélú mese: az emberek nem mesélték volna évezredeken át ezt a történetet, ha nem adott volna választ a legmélyebb, legégetőbb kérdéseikre, ha nem tapasztalták volna meg annak igazságát. A mítosz saját logikája túlmutat önmagán, és a valóság, a közösség, az emberi lélek kérdéseire is választ kínál. Belső szerkezete, archetípusai, morális tanulságai visszaköszönnek a fizikai világban is – ettől lehet időtálló és univerzális.
Az emberi gondolkodás számára a teljes valóság felfogása mindig kihívás, de ha a mítosz logikáját, a fizikai valóságot és a matematikai-logikai lehetőségeket együtt vizsgáljuk, eljuthatunk egy olyan következtetéshez, amely túlmutat a megszokott válaszokon. Egy nyitott, logikus elemző képes összekapcsolni a tényeket, a lehetőségeket és a mítoszok archetípusait, így oda jutni, ahová a hagyományos gondolkodás nem mindig képes.
A Lebor Gabála Érenn és a Tuatha Dé Danann története nem pusztán mesék gyűjteménye, hanem egy mélyen rétegzett, belső logikával átszőtt narratíva. A hármasságok nem véletlenek: az Isteni Terv rejtett mintázataiként funkcionálnak, megerősítve a mögöttes rendet és szándékot. Nézzünk példákat az említett hármasságokra!
Morrigan hármassága (Badb, Macha, Nemain): A sors, a próbatétel és az akarat megtestesítői, akik biztosítják, hogy a Terv a kijelölt mederben haladjon.
A tudás és költészet triádja: A szellemi és intellektuális fejlődés három szintje, a bárdok és druidák inspirációja – mind a Terv megértését segítik.
Itt az első szint a tapasztalatok, hagyományok, történetek és ősi tanok elsajátítása. Itt az egyén (vagy közösség) passzívan fogadja be a tudást, legyen az szóbeli hagyomány, ének, vers vagy tanítás. A második szint a megszerzett tudás aktív, kreatív felhasználása: a bárdok költői műveket alkotnak, a druidák rítusokat, tanításokat formálnak. Ez a szint már nem csak ismétli, hanem újraértelmezi, továbbadja és gazdagítja az örökölt tudást. A harmadik szint a tudás mély megértése – amikor az ismeret és az alkotás bölcsességgé teljesedik. Itt már nem pusztán tanulásról vagy alkotásról van szó, hanem arról, hogy az egyén (vagy közösség) a tudás révén közelebb jut a Terv, az univerzális rend és az isteni szándék valódi megértéséhez. Ez a beavatottak, a „látók” szintje, ahol a tudás spirituális felismeréssé válik.
A három fő ereklye (Lugh Lándzsája, Nuada Kardja, Dagda Üstje): Az erő, az igazságosság és az ellátás szimbólumai – a Terv végrehajtásának eszközei. Persze, itt meg kell említenünk a negyedik ereklyét (Lia Fáil, Sors Köve, vagy „Beszélő Kő”), de ez már csak Érenn megtisztítása után kap igazi szerepet.
A Tuatha Dé Danann földi hatalmának fázisai is három rétegűek: érkezés és bevezetés, királyság és konfliktus, visszavonulás és rejtett befolyás.
A Föld és a sors síkjainak hármassága is felismerhető: Ériu, Banba, Fódla: a föld szuverenitásának, termékenységének és sorsának három aspektusa, vagyis a „föld” maga is a Terv része.
Lugh háromszoros mesteri képességeinél is egy hármasság. A háború, a művészet és a mágia/tudás mestere – az Isteni Terv sokoldalúságát és teljességét mutatja be. Természetesen Lugh ennél több „mesterségben” volt járatos, de ezek a leglényegesebbek.
A Lebor Gabála Érenn mítosza jóval több, mint legendák és történetek gyűjteménye: egy mélyen rétegzett, belső logikával átszőtt narratíva, amely a felszínen látszólagos paradoxonokat rejt, de alapos elemzéssel egy koherens rendszert tár fel.
A „mitikus logika” értelmezésén keresztül nézve minden esemény értelmet nyer: a Tuatha Dé Danann érkezése, harcai, Bres szerepe, a sídhe-be való „visszavonulás” – mind egy nagyobb cél felé mutat. Ez a megközelítés arra a következtetésre vezet, hogy egy Isteni Terv áll az események mögött, amelynek végrehajtásáért egy elit angyali sereg, a Tuatha Dé felelős.
A mítosz belső konzisztenciája és az, ahogy feloldjuk a hagyományos olvasat ellentmondásait, egyfajta bizonyítékká válik a Teremtő létezésére és aktív szerepére, amennyiben elfogadjuk a mítosz spirituális-mitológiai logikáját. A Tuatha Dé története nem pusztán mese, hanem kódolt üzenet, amely évezredeken át fennmaradt, mert mélyebb igazságot tartalmaz.
Lisa Gerrard, „Now We Are Free”
Az eddigiek fényében Lisa Gerrard „Now We Are Free” című dala egy rendkívül mély, spirituális üzenetet hordoz. Hangja, amely az ősi nyelvek rejtélyességét idézi, egyfajta angyali visszhang lehet. Esetleg gondolhatunk arra is, hogy ő is egy angyal? Emlékezet nélkül, de belső hívással közvetíti ezt a reményt. A dal a szabadság üzenetét közvetíti. A földi korlátoktól, a sötétségtől és a hibás döntések következményeitől való felszabadulásról szól, ami a Másik Föld felé vezető utat mutathatja meg. A dalnak nem nagyon létezett hivatalos vagy széles körben elfogadott értelmezése, de remélem, ez a mostani feltárja a mélyebb rétegeit.
A béke (shalom), az Isten (Shaddai) és az arany/fény (Flavum) visszatérő motívumok, amelyek a reményt, a spiritualitást és a tisztaságot hangsúlyozzák. Ugyanakkor vannak sötétebb, homályosabb részek is („Nom de leesh”, „Alas sharum du koos”, „Ma-lun des”), amelyek valószínűleg a nehézségekre, a küzdelmekre vagy a világ ellentmondásaira utalnak.
Az „Dwondi” szóval a szöveg mintha a belső erőre és az autentikus létezésre térne át. A ritmikus „La la da pa da le na da na” részek valószínűleg a transzállapot elérését vagy a közösségi éneklést segítik elő.
Ez csak egy lehetséges fordítás, ami nem tudja visszaadni a dal hangulatát. De ha meghallgatjuk, már tudjuk, hogy mit akar üzenni.
Ez a fordítás, vagyis inkább értelmezés a szavak esetleges szótöveinek, kezdetének figyelembevételével készült, hiszen tudnunk kell, ez nem egy mai nyelv. Lisa Gerrard saját bevallása szerint 12 éves kora óta beszél ezen a nyelven.
Az Arany Fény Keresése
Béke velünk! Lényünkben a Mindenhatóval vagyunk összekapcsolva, egyek vagyunk. Aranyfény, az élet esszenciája.
A név köteléke, vagy a név elengedése... Az, ami néven neveztetik, egy belőlünk...
Az aranyló, új fényben, mi vagyunk, és létezünk. Mi igazak vagyunk, és szárnyalunk.
Elmegy az, ami elveszett, de mi vagyunk, és mi leszünk. Nehéz sors, de a lét maga... Nincs napunk a halálra vagy a rossz sorsra.
Én teremtek újat, az én napom az új, ragyogó.
Béke velünk! Lényünkben a Mindenhatóval vagyunk összekapcsolva, egyek vagyunk. Aranyfény, aranyfény!
Az én dicsőségem ragyogó, aranyfényű. A szeretet teste létezik.
Nem, nem tudjuk, vagy nem akarjuk... A név tisztasága, mint a liliom. Az, ami néven neveztetik, egy belőlünk...
Az aranyló fényben... Mutasd meg a nevet, azt, ami néven neveztetik. Ez a melankólia, vagy a halál...
Belső erő, a valódi energia. Belső erő, a valódi energia!
Ó, fájdalom, osztozunk a térben/átokban, ahogy választunk. Szent menedék, gyere haza!
A ritmikus részek („La la da pa da le na da na”, „Ve va da pa da le na la dumda”) egyfajta mantra- vagy énekszerű jelleget kölcsönöznek a szövegnek, erősítve a spirituális, meditatív hangulatot.
Végső soron a szöveg egyfajta megvilágosodáshoz vezető útról beszél, ahol a „Szent menedék” elérése, a „hazatérés” jelenti a belső béke és a spirituális teljesség megtalálását. Ez túlmutat a nyelvi és kulturális határokon.
A szöveg mintha egyfajta himnusz lenne a szabadsághoz, amely talán a múlt korlátaitól való elszakadást, a spirituális felébredést és egy új, tiszta létezési mód megtalálását ünnepli.
A dal kántáló részében, különösen a „Un mala pech a nay” sor fonetikájában („Un vhálá dee zsháve”), egy meglepő hasonlóságra figyelhetünk fel: erősen emlékeztet a „déjà vu” kifejezésre. Ez a francia kifejezés, melynek jelentése „már láttam” vagy „már átéltem”, egy olyan érzést ír le, mintha egy adott helyzetet korábban már megtapasztaltunk volna. Ez a hasonlóság nem lehet puszta véletlen.
A „déjà vu” érzése tökéletesen rezonál a feltárt koncepcióval: az Első Földön harcoló lelkek, az „emlékezet nélküli angyalok” mélyén egy elfeledett tudás rejlik. Mintha a dal maga is egy ilyen déjà vu lenne, ami az emberiség kollektív tudatában rezonál, felébresztve egy ősi emléket a már átélt küzdelmekről. A kántálás így nem pusztán gyönyörű hangzás, hanem egy lélektani „már láttam” élményt is közvetít, ami erőt adhat a jelen harcaihoz. Hiszen a lelkünk mélyén emlékszünk a célra: a Másik Föld felé vezető útra és a végső szabadságra.
Tovább kutatva, egy újabb, fonetikai kapcsolat lelhető fel. „Dee zshale” vagy „ree zshale” hangzás meglepő módon asszociációkat ébreszthet a Jeruzsálem szóval. Ez az ősi város, mely a béke és az isteni jelenlét jelképe, és a keresztény hagyományban gyakran az "Új Jeruzsálem" formájában a mennyei város, azaz Másik Föld szinonimájaként jelenik meg. Ha Lisa Gerrard hangja valóban egy angyali nyelven szól, akkor nem kizárt, hogy ezen a tudatalatti szinten egy ilyen kulcsfontosságú, egyetemes spirituális helyre, a végső békére és hazatérésre utal. Ez még tovább mélyítheti a dal üzenetét
Végül a „déj shí” hangzás tökéletesen asszociál a kelta mitológia Sí vagy Sídhe fogalmával. A Sídhe azokat a misztikus földalatti lakhelyeket jelöli, ahová a Tuatha Dé Danann visszavonult, és amelyet a Másik Föld univerzuma egyik világának, Tir Na nÓgnak tekintünk.
Ez a fonetikai egyezés rendkívüli jelentőséggel bír. A „déj shí” lehet maga a Tuatha Dé Danann hangja a Másik Földről vagy Tir Na nÓgból, egy hívás az emlékezet nélküli angyalok számára, hogy emlékezzenek eredetükre és végső céljukra. Ez az üzenet megerősíti a „déjà vu” érzését, de már konkrétan a spirituális otthonra és az oda vezető útra fókuszál. Lisa Gerrard ezen a ponton válhat egyenesen a Sídhe közvetítőjévé. Így jelezve a lelkeknek, hogy van hová hazatérniük, és van egy isteni terv, amely az ő útjukat is irányítja.
És újra egy történelmi adalék. Ezt az üzenetet hordozzák magukban azok a hősök is, akik a legkritikusabb pillanatokban tűntek fel az ír történelemben. Ilyen volt például Kevin Barry, akit 18 évesen az Ír Függetlenségi Háború idején brit katonák fogtak el. Hosszas kínzások után felakasztották, de a bajtársai neveit sosem árulta el, csak „Nem!”-mel válaszolt. Vagy Dinny Lacey, az Ír Függetlenségi Háború és a Polgárháború hőse, aki a polgárháborúban rendkívüli túlerővel szemben tartotta magát, majd a kitöréskor egy bajtársát segítette a menekülésben egy falon át, saját élete árán.
Dinny Lacey, az ír függetlenségi háború legendás hőse. A Harmadik Tipperary Brigád weboldalán a következőképpen emlékeznek rá:
„Azok közül a fiatalemberek közül, akik a század második évtizedében az ír szabadságot mindenek fölé helyezték, Dinny Lacey mindig is az élvonalban lesz.
Erős keresztény hitű ember volt, aki soha nem kért önkéntes társától olyat, amire ő maga ne lett volna hajlandó. Bírálói mindig elfogadták mély őszinteségét, kivételes bátorságát, feddhetetlenségét, és bár szigorú fegyelmező volt, soha senki nem kérdőjelezte meg a mércéjét abban, hogy a barátnak és az ellenségnek egyaránt megadja a tisztességes játék és az igazságosság esélyét.
Katonai vezetőként teljes tiszteletet kivívott repülő oszlopa részéről. Soha nem kereste a reflektorfényt, és a kevésbé ismert szerepeket részesítette előnyben. Pozitív modorával és meggyőződésével hadosztálya a legfegyelmezettebb harcoló egység volt az Ír Köztársasági Hadseregben. Halála a tragikus polgárháborúban mindkét fél katonáit sokkolta, és ráébresztette egy ilyen konfliktus ostobaságára és tragédiájára.”
Elgondolkodhatunk azon, miért kellet egy mindenki által tisztelt hősnek így meghalnia? A következő felvetés ezt is igyekszik megmagyarázni. A terv szerint, valószínűleg az ír polgárháború egy szükséges esemény volt. Hogy miért kellet egy győztes szabadságharc után polgárháborút vívni Érenn fiainak? Ha belegondolunk, itt is a leglogikusabb magyarázat a terv. A polgárháború egy szükséges rossz volt, amely után az ír nemzet talán még összetartóbb lett, mint valaha is volt. Csak így lehetséges, hogy Érennben a mai napig tisztelik a hősöket, történelmüket, mítoszaikat, a tündérköröket. És Dinny Lacey halála hozta el a fordulatot a polgárháborúban. Csak újra egy idézet, hogy talán nem is lehetett máshogy: „Halála a tragikus polgárháborúban mindkét fél katonáit sokkolta, és ráébresztette egy ilyen konfliktus ostobaságára és tragédiájára.”
Az ő emberfeletti kitartásuk és önfeláldozásuk, valamint az, hogy mindenek felett hittek Írország (az ősi Érenn, a földi éden) szabadságában, arra utal, hogy ők is emlékezet nélküli angyalok lehettek, akik egy magasabb, isteni tervet szolgáltak.
Vagyis úgy tűnik, hogy a Tuatha De Danann terve nem ért véget Mag Tuired és a milétosziak után. Visszavonult, de visszatér újra meg újra, mindig olyan alakokban, akik megértik a Tervet, akár tudatosan, akár ösztönösen. És talán épp ezért is működik a mítosz: mert nem csak tanít, hanem aktivál is.
Az ír történelmi hősök döntése nem racionális, hanem transzcendens. Olyan belső törvény vezeti, amely kívül esik az emberi félelmeken, és túlmutat az egyéni élet értékén. Mintha az mondanák: „A Terv nagyobb, mint az életem.” Ők azok a hősök, akikről a Lebor Gabála Érenn üzenete szól: „Ők visszatérnek, a föld védelmezőiként.”
Tir Na nÓg hősei nem mindig harcosként térnek vissza – néha csak egy tanuló, egy zenész, egy orvostanhallgató, egy író vagy költő képében. És ezek alapján a történelem nem a véletlenek sora, hanem szent narratíva, amelyben a próbatételek kijelölik a szereplőket. És minden tett - a csatamezőn vagy a kínzókamrában, vagy csak egy mosoly a kellő időben - valójában az Éghez való hűség próbája.
Így hát eljött, vagy lehet, hogy mindig is itt volt a névtelen angyalok kora. Az ilyen hősök, mint Kevin Barry is, azok az újkori névtelen angyalok, akikről nem szólnak az írások, elfelejtik nevüket, de a Terv fényét hordozzák - csendben, megalkuvás nélkül.
Vagy Dinny Lacey. Az ő Írországa nem csupán egy sziget. Az ő Írországa a Földön lehetséges Éden. Az a föld, amelyről a Tuatha De Danann is elindult, és amelyhez visszatérnek - újabb és újabb időkben, más-más alakban. Az Első Föld, ahol az égi és a földi erők még egymás árnyékában és fényében mozognak.
És itt a fal, mint misztikus határ. A fal motívuma erős mítoszi szimbólum. Az egyik oldal a harc, a másik a menekülés, a megmenekülés. Dinny Lacey már átsegítette társát a falon, de ő maga még itt volt, ezen az oldalon. És eltalálta a golyó.
Ez nem csak fizikai tér, ez átjáró. Mint a Sidhe kapui, mint Tir Na nÓg bejárata. Dinny Lacey küldetése véget ért, eljött a visszatérés ideje. A szabadság nem eszme számukra, hanem belső törvény. A halál nem vereség, hanem visszatérés a Fénybe. A földi harc nem bosszú, nem gyűlölet, hanem megbízatás.
És természetesen Tom Barry, akit Lugh történetében láthattunk. A visszatérő hős archetípusa. Valamint minden olyan hős (akár részt vett az Ír Szabadságharcban, akár nem), akinek nem említettem meg a nevét. Megragadom az alkalmat és bocsánatot kérek tőlük! Az egész Első Föld hálás lehet mindannyiuknak!
És itt van még a liliom szimbolikája. A liliom a tisztaságot és az isteni üzenetet szimbolizálja, ami szorosan kapcsolódik Gábriel arkangyal szerepéhez, hiszen ő a hírnök, aki az isteni üzeneteket közvetíti. „A név tisztasága, mint a liliom”: Ez a mondat különösen erősíti a kapcsolatot. Gábriel neve (jelentése: „Isten embere” vagy „Isten erőssége”) maga is a tisztaságra és az isteni hatalomra utal.
A szöveg misztikus és lírai jellege miatt a liliom említése erős szimbolikus utalás lehet Gábrielre, különösen a „tisztaság” és az „aranyfény” kontextusában, ami az isteni ragyogást és jelenlétet sugallja.